Mer information

Traillöpning

Vi har löpargrupper
och professionella löpcoacher

IF Kville har en lång tradition med långlöpning och vi satsar fortfarande hårt på ultradistans, traillöpning, arena- och motionslopp. Kontakta oss så placerar vi dig i rätt grupp och ser till att du kommer igång att träna på ett hållbart sätt mot dina egna mål.


TRAILLÖPNING ÄR ROLIGT,
UTMANANDE OCH TEKNISKT KRÄVANDE.

Varför traillöpning

Motivation!
Få härliga naturupplevelser istället för prestationspress. Det är lätt att förstå varför många lockas av det som kallas upplevelselöpning. Upplevelselöpning är en stor trend bland löpentusiaster just nu.

– Vi märker att vi regelbundet får nya medlemmar och att det är ett stort intresse för våra löpargrupper, evenemang och resor. Men även de stora traditionella loppen, som Göteborgsvarvet och Stockholm maraton, satsar på att deltagarna får ut mer än själva tävlingsmomentet från sina lopp, säger Anders Sandegård, grundare av the Alpaca Race.

Man behöver inte ge sig av långt bort för att få upplevelser när man har enorma Hisingsparken med så fin natur i Göteborg, påpekar han. Grundprincipen är att  släppa prestationskraven och ge sig ut på till exempel olika skogsstigar i närheten där man bor.

Utveckla din traillöpning

När du har kommit in lite i din traillöpning finns det många sätt att utvecklas. Genom nya upplägg, ny träning, bättre teknik och ibland bättre utrustning. Här ger vi dig våra bästa tips för att förbättra din traillöpning ytterligare.

1. Spring i ny terräng
Utmana dig själv med att ta nya stigar och variera höjdskillnader. Du kan använda löparsiter, kartor i anslutning till motionsspår eller testa dig fram om du är bekant med området. Att upptäcka nya vägar och naturområden är en av de roligaste delarna med traillöpning. Tänk på att ha med dig en laddad telefon ut, så att du kan navigera dig hem eller ringa en vän om du skulle komma bort dig.

2. Längre distanser
Längre distanser ger bättre uthållighet. Efter ett par rundor känns de nya, längre, distanserna som det nya normala. Kom dock ihåg att du inte behöver höja tempot för det. Att springa längre sträckor är en utmaning i sig. Utöka distansen steg för steg, och ha ingen prestige i om du behöver gå en bit eller sänka tempot. En kilometers ökning av distanspasset, då och då, brukar räcka fint.

3. Anmäl dig till ett traillopp
En utmaning i sig, och en bra morot för motivation är att anmäla sig till lopp. Lopp som the Alpaca Race har distanser från 1 till 10 mil, så det är ett bra lopp att se hur långt du kommit i din träning.

4. Gå med i en träningsgrupp
Förutom att man inspirerar och peppar varandra i en löpargrupp, så finns det en hel del sociala evenemang och aktiviteter i en större förening som IF Kville. Dessutom får man tillgång till omklädningsrum och träningsredskap. Det finns löpargrupper för olika distanser, nybörjare, medel, och mer avancerade kör alla efter sin egna förmåga och mål.
Du kan även få tips och tricks för att ytterligare utveckla ditt löpsteg.

5. Utveckla löptekniken
En viktig del i traillöpningen är din hållning som kan skilja sig en hel del från din vanliga hållning vid löpning. Tänk på:

Uppförsbackar – luta dig lite framåt och lägg vikten på fotens trampdyna. Tänk också på att ha stora rörelser i armarna och nästan överdrivet ta ut rörelsen, då får du bättre balans över ojämnheter och får med dig kraften.

Nedförsbackar – ta kortare steg för att effektivisera rörelsen och öka säkerheten i jämförelse med långa kliv. Ha en upprätt position och att inte luta dig för mycket bakåt, titta cirka fyra meter framför dig för att hålla en bra linje i löpningen.

6. Intervaller i backar
Något du inte kommer undan i traillöpning, och i the Alpaca Race i synnerhet, är uppförsbackar. Det gäller helt enkelt att lära sig ta sig upp och ner för dessa. När du tränar backintervaller förbättrar du din kondition och får en bättre löpteknik för backar.

Välj helt enkelt en lång, brant backe, och spring upp och gå ner – upprepa cirka fem gånger. Du kan variera med att därefter gå upp och spring ner. Välja en enklare backe för att allt efter som hitta en mer tekniskt utmanande brant backe som ställer lite högre krav på din förmåga och din uthållighet.

Avancerade tips

Alla behöver vi tips och idéer från de som hållit på längre. Vi rekommenderar därför att gå med i en löpargrupp. Du kan då se hur de mer erfarna tränar, förbereder sig, vilken utrustning de använder och när.

Om du klarar 10 varv på ett lopp som the Alpaca Race har du inte bara förberett dig väl och tränat hårt, du har oundvikligen haft bra löpare runt dig som du lärt mycket från. Att ha en löparcoach eller att vara med i en löpargrupp ger så mycket, på många olika plan.

Vi stöttar varje steg i din utveckling

Våra tränare och utvalda partners hjälper dig träna rätt och må bra.
I naturen känns alla utmaningar mindre att ta sig an när man kommer tillbaka.